سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
2ابزار تست ویسکوزیته مایعات بر اساس زمان RV-2306004223110110
1مولتی فانکشن دیجیتالی لوترون مدل LUTRON LM-900030600332321210000001121000000
بستن

عوامل تأثیرگذار بر تغییر طول شبانه‏روز 




    اغلب در بین افکار به نظر می‏رسد که حرکت زمین به دور خود یک حرکت کاملاً منظم و به دور از تغییر می‏باشد بر همین اساس به نظر می‏آید ساعت‏های شبانه‏روز که بر پایه‏ی حرکت وضعی زمین تنظیم می‏‎شود نیز از یک نظم طبیعی برخوردار است. ساعت رسمی کشورها بر اساس طول شبانه‏روز ۲۴ ساعته و بر مبنای نصف‏النهار گرینویچ تنظیم می‏شود که به آن زمان UT می‏گویند. در واقع مدت زمان ۲۴ ساعت برای یک شبانه‏روز یک استاندارد بین‏المللی است. در تعابیر مختلف سنجش زمان در نجوم مقیاس سنجشی برای زمان وجود دارد که دقیقاً مبتنی بر حرکت وضعی زمین است. به این مقیاس زمینی TT یا زمان زمین گویند.

چگونگی تأثیر فعالیت‏های خورشیدی بر طول شبانه‏روز

دیدگاه حرارتی

چرخه‏های خورشیدی تأثیر فراوانی بر آب و هوای فضایی دارد و این تأثیرات بر شرایط جوی و آب و هوای زمین بسیار محسوس است. کاهش فعالیت‏ چرخه‏ی خورشید منجر به سرد شدن زمین و بالعکس فعالیت بالا موجب گرم‏تر شدن زمین می‏شود که این عامل، عاملی موثر بر سرعت حرکت وضعی زمین است.

طوفان‏های خورشیدی

این گونه فکر کنید که فرفره‏ای در حال چرخش است. اگر در این حال به آن بدمید، نتیجه تغییرات در حرکت را هم مشاهده می‏کنید. زمین هم همانند یک فرفره در چرخش به دور خود و خورشید با چنین مواردی مواجه می‏شود و فعالیت‏های شدید خورشیدی باعث می‏شود این بادها تغییراتی هر چند جزئی در حرکت وضعی زمین ایجاد کنند.

پدیده‏های فیزیکی مرتبط با آب و هوای فضایی بسیار متنوع‏اند. از آن میان طوفان‏های زمین مغناطیس و زیر مجموعه‏هایش کمربند وان آلن، اختلالات یونوسفری و درخشش‏های مربوط به آن و… را نام برد. پرتاب مواد از تاج و امواج ضربه‏ای حاصل از آن، ازموارد مهم تأثیر گذار بر آب و هوای فضایی است.

حالت دوم یک آهنربا و یک قطب‏نما را در نظر بگیرید. اگر آهنربا را به قطب‏نما نزدیک کنیم هر دو به هم نیرو وارد می‏کنند قطب‏نما بر اثر اعمال نیرو از مغناطیس بزرگتر حرکت می‏کند. زمین و خورشید نیز اینگونه‏اند. زمانی که شاهد فعالیت‏های خورشیدی و طوفان‏های زمین مغناطیس هستیم، این نیرو به صورت شوک بر هسته‏ی زمین اعمال می‏شود و با ارتباطی که بین لایه‏های هسته، پوسته و جبه وجود دارد، نیرویی جدید به پوسته اعمال می‏شود و باعث بروز زمین لرزه و آتشفشان خواهد شد که اینها خود باعث تغییر شکل زمین شده و در نهایت بر حرکت وضعی زمین هم اثر می‏گذارد.

دیگر عوامل

عوامل دیگری به غیر از خورشید هم بر تغییر طول شبانه‏روز تأثیر گذار است که در اینجا بدون در نظر گرفتن روابط پیچیده‏ی ریاضی، با بیانی ساده آن‏ها را بررسی خواهیم کرد.

اندازه‏ی حرکت زاویه‏ای

اندازه‏ی حرکت زاویه‏ای تأثیر گذار بر سرعت حرکت وضعی زمین به دو بخش کلی تقسیم می‏شود: اول اندازه‏ی حرکت زاویه‏ای اتمسفری و دوم اندازه‏ی حرکت زاویه‏ای اقیانوسی. در مورد اول هرگاه ضخامت جو زمین کم شود، اندازه حرکت زاویه‏ای زمین هم کم شده و سرعت حرکت وضعی آن افزایش پیدا می‏کند و بدین ترتیب طول شبانه‏روز کاهش می‏یابد. در مورد دوم هرگاه سطح آب اقیانوس‏ها بالا بیاید اندازه حرکت زاویه‏ای زمین زیاد شده و به واسطه‏ی آن سرعت حرکت وضعی زمین کم شده و طول شبانه‏روز افزایش می‏یابد

جاذبه‏ی اجرام سماوی

زمین به تنهایی در فضا حرکت نمی‏کند. ماه تنها قمر زمین به دور آن می‏چرخد و زمین هم به دور خورشید. این سه جرم مذکور را می‏توانیم یک سیستم سه‏تایی در نظر بگیریم. بررسی نیروی جاذبه‏ ماه و خورشید بر زمین مساله‏ی بسیار مهمی است. اگر بخواهیم بصورت ساده تأثیرات این دو جرم را بر زمین بررسی کنیم باید مستقیماً به سراغ جزر و مد برویم. بالا و پایین رفتن سطح آب اقیانوس‏ها و دریاها و جابجا شدن آن‏ها باعث ایجاد یک اصطکاک حاصل از جابجایی می‏شود که همانند یک ترمز سرعت حرکت وضعی زمین را کند می‏کند.

بارگذاری سطح زمین

اگر سطح زمین را بدون آب و اتمسفر در نظر بگیریم، جسم جامدی شبیه گردو خواهیم داشت. حال اگر این آب‏ها را به سطح زمین اضافه نماییم، مسلماً آب به قسمت‏هایی خواهد رفت عمق بیشتری دارند. بخشی از آن‏ها بصورت یخچال‏هایی ذخیره می‏شوند که باعث تغییر در دما و چگالی نواحی مختلف می‏شود که یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر حرکت زمین است.

عوامل ژئوفیزیکی

هرگونه تغییر در سطح زمین می‏تواند موجب تغییر در طول شبانه‏روز شود. زمانی که بر اثر فعالیت‏های خورشید شاهد طوفان‏های زمین مغناطیس هستیم نیرویی متفاوت نسبت به زمان قبل از طوفان بر مغناطیس زمین اعمال می‏شود. با ارتباطی که بین لایه‏های هسته وجود دارد نیروی جدید اعمال شده به این لایه‏ها اعمال می‏شود و می‏تواند باعث آزاد شدن انرژی ذخیره شده در اطراف گسل‏ها و بروز زمین‏لرزه و آتشفشان شود که به نوبه‏ی خود باعث تغییر شکل ظاهری زمین می‏شود.

با این حساب و بر اساس مطالبی که اشاره شد، تغییر طول شبانه‏روز به عوامل متعددی وابسته است و این تغییرات در یک بازه‏ی زمانی کوتاه یا بلند باعث بروز خطا و عدم قطعیت در برخی محاسبات نجومی می‏شود و از این رو دقت در این مسئله برای محاسبات نجومی بسیار حائز اهمیت است.

منبع : nojumafzar.com 

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/9/29     
تعداد مشاهده :3594
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : نجوم و اخترفیزیک


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 65
تاریخ :1403/2/28
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.